۱۳۹۴/۰۳/۰۱

۱۰ شیوه‌ی ساده و عملی برای بازاریابی کتاب


بازاریابی آنلاین، روش فوق‌العاده‌ای برای رسیدن به مخاطبان در سراسر جهان است، اما گاهی‌اوقات نویسندگان فرصت‌های بازاریابی کتاب در همسایگی‌شان را نادیده می‌گیرند.
در محله و منطقه‌‌ای که زندگی می‌کنید، این فرصت را دارید که مانند ماهی بزرگی در برکه‌‌ای کوچک باشید. در زیر ده نکته برای تبلیغ محلی کتاب آمده است. اگر کتاب شما ناشر دارد، به‌خاطر داشته باشید این فعالیت‌ها را با هماهنگی ناشر یا بازاریاب کتاب‌تان انجام دهید.

۱. همیشه کتاب‌هایتان را همراه داشته باشید. یک جعبه از کتاب‌هایتان، بعضی از آگهی‌ها و نشانه‌های کتاب را در صندوق عقب ماشین‌تان و کارت‌های ویزیت‌تان را در کیف پول خود داشته باشید. شما هیچ‌وقت نمی‌دانید که چه‌زمانی با یک مشتری بالقوه یا رابط بازاریابی روبه‌رو می‌شوید.

۲. فرصت‌های ارتباطی در محله‌تان را جست‌وجو کنید. می‌خواهید برای تعطیلات آخر هفته به دیدن مادربزرگ‌تان بروید؟ قبل از این‌که حرکت کنید کمی تحقیقات محلی انجام بدهید. کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌هایی که می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید، شناسایی کنید. یا برای یک تور کتاب‌ با همراهی دوستان و خویشاوندانتان برنامه‌ریزی کنید.

۳. به‌عنوان یک نویسنده‌ی بومی برای ارتقای کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌‌ها تلاش کنید. بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها بخش ویژه‌ای دارند که در آن‌جا کتاب‌های نویسنده‌های هم‌شهری و بومی را به نمایش می‌گذارند.

۴. خرده‌فروش‌های مناسب را جست‌وجو کنید. بفهمید کدام‌یک از آن‌ها با موضوع کتاب‌تان مرتبط‌اند و خودتان را به‌عنوان نویسنده‌ی بومی معرفی کنید.

۵. برچسب «نویسنده‌ی بومی» را روی کتاب‌هایی که در شهرتان می‌فروشید، بچسبانید.

۶. در کتاب‌خانه‌ها سخنرانی کنید. با کتاب‌‌خانه‌ها درباره‌ی برنامه‌ی معرفی کتابت‌تان تماس بگیرید. این برنامه‌ها درباره‌ی کتاب‌های کودکان و عناوین غیرداستانی (مانند سفر، تجارت و یا تناسب اندام) که مخاطب عام دارند، مؤثر است. بسیاری از کتاب‌‌خانه‌ها اجازه می‌دهند که کتابتان را در چنین برنامه‌هایی بفروشید و بعضی از آن‌ها هم حق‌الزحمه‌ای برای سخنرانی می‌‌دهند.

۷. فرصت‌های سخنرانی را پیدا کنید. سخنرانی روشی عالی برای فروش کتاب‌هایتان است و ممکن است حتی وقتی در حال کسب تجربه هستید، برای سخنرانی کردن حق‌الزحمه بگیرید. سازمان‌های زیادی (مانند سازمان‌های تجاری و مدنی، گروه‌های مذهبی، مدرسه‌ها و دانش‌گاه، شرکت‌های بازرگانی و...) وجود دارند که به دنبال سخنران‌های جذاب برای مراسم‌هایشان هستند.

۸. رسانه‌های محلی و بومی محبوب را جست‌وجو کنید. آگهی کتاب را به رسانه‌ی شهری که در آن بزرگ شده‌اید و زندگی می‌کنید، بفرستید. ترفند خوبی در شهرهای کوچک است. تبلیغات خود را براساس مؤلفه‌های مرتبط محلی بسازید. برنامه‌ی دانش‌آموخته‌های دانشگاه و هر سازمان یا انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط را فراموش نکنید. نویسندگان غیرداستانی باید برنامه‌ها و گفت‌وگوهای رادیویی و تلویزیونی را هم درنظر بگیرند.

۹. کتابتان را در نمایشگاه و جشنواره‌ها شرکت بدهید. شرکت نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها معمولاً بهترین کار است، اگر کتاب‌تان با موضوع آن‌ها مرتبط باشد یا مخاطبان گسترده‌ای را دربربگیرد.

۱۰. کتاب‌های کودکان را در مدرسه‌ها و سازمان‌های جوانان معرفی کنید. بازدید از مدرسه روشی عالی برای دسترسی به کودکان است.

منتشر شده در mbanews
 
فؤاد صادقیان © 2008-14 SpicyTricks & ThemePacific.